Zlom

Layout composition

Proces zlomu textu je klíčovou součástí stránkové montáže. Během zlomu se text rozkládá do sloupců a stránek, což je velmi důležité pro vytvoření čitelného a vizuálně atraktivního designu. Existují určitá pravidla, která je třeba dodržovat při zlomu, jako je volba písma, horizontální a vertikální parametry sazby a zachování stránkového rejstříku.

textovy obrazec polygrafie

Další základní pojmy

Monochromatické barvy

Monochromatic colours

Barevná škála vytvořená použitím jedné základní barvy a jejích odstínů, tónů a sytostí.
Monochromatické barvy jsou vytvořeny z jediné základní barvy a následně jsou stínovány nebo rozjasněny, aby vytvořily různé varianty této barvy. Jedna barva může mít mnoho tváří, a monochromatické barvy nám ukazují, jakým způsobem se dá tato jednoduchá paleta využít k vytvoření nádherných a působivých vizuálních efektů.
archova montaz ukazka

Montáž

Imposition

Polygrafická montáž je, zjednodušeně řečeno, rozložení stránek (nebo tiskovin) na tiskovém archu. Archová montáž se zaměřuje na celý tiskový arch, zatímco stránková montáž je spojena s vytvářením jednotlivých stránek tiskovin.

Bezserifové písmo

Sans-serif

Písmo bez malých výstupků (serif) na koncích tahů písmen. Působí moderněji a čistěji

Leading

Leading

Vertikální rozestupy mezi řádky textu.

Rastr

Raster

Síť bodů používaných k reprodukci obrazu v tisku.
Když tiskárna pracuje, používá tuto sít bodů k reprodukci barev a detailů. Když slyšíte o rozlišení tisku (jako je 300 DPI, což jsme zmínili dříve), mluvíte ve skutečnosti o hustotě tohoto rastru. Vyšší rozlišení znamená více bodů na palec a obvykle vede k většímu množství detailů a lepší kvalitě tisku.

Indentace

Indent

Odsazení prvního řádku odstavce od levého okraje.

Rastrová grafika (bitmapa)

Raster graphics

Rastrová grafika je založena na malých bodcích, nazývaných pixely. Každý pixel má určitou barvu a umístění, což dohromady tvoří obrázek.
Když se podíváte na obrázek zblízka, uvidíte tyto malé body spojené dohromady, jako bychom se dívali na obrázek skládající se z malých barevných dlaždic. Tento typ grafiky je skvělý pro fotorealistické obrázky a složité detaily, ale má svá omezení. Pokud zvětšíte rastrový obrázek nad jeho limit, začne se rozkládat na viditelné pixely, což může způsobit ztrátu detailů a kvality.

Saturace

Saturation

Intenzita nebo čistota barvy. Vyšší saturace znamená, že barva je více výrazná a čistá. 

Tracking

Tracking

Úprava rovnoměrného rozestupu mezi všemi písmeny ve slově nebo odstavci.
komplementarni barvy

Triadické barvy

Triadic colours

Triadický barevný systém je založen na třech barvách, které jsou rovnoměrně rozloženy po obvodu barevného kruhu.
Pokud si představíš hodiny, triadické barvy by byly na ciferníku na 12, 4 a 8 hodinách. V podstatě tedy vybíráš tři barvy, které jsou od sebe v barevném kruhu stejně vzdálené. Triadické barvy nabízejí fantastickou možnost, jak v designu pracovat s kontrastem a harmonií zároveň. Ať už tvoříš plakát, webovou stránku, nebo obraz, tento způsob práce s barvami může skutečně oživit tvůj projekt.
teorie barev - sekundarni barvy

Sekundární barvy

Secondary colours

Barvy vytvořené smícháním dvou primárních barev. V tradičním barevném modelu jsou to zelená, oranžová a fialová.
Sekundární barvy jsou zajímavým konceptem v barevném designu, který vzniká smícháním primárních barev. Jsou to barvy, které vznikají, když se dvě základní primární barvy spojí v určitých poměrech. Tyto barvy mají svůj vlastní charakter a osobnost a jsou široce využívány v umění, designu a komunikaci.

Serifa – Serifové písmo

Serif

Malé výstupky na koncích tahů písmen. Písma se serify působí formálněji.