PPI - pixels per inch

PPI, neboli počet pixelů na palec (pixels per inch), je termín, který by měl zajímat všechny, kteří pracují s digitální grafikou.

Když mluvíme o PPI, hovoříme o hustotě pixelů. Pokud například pracujete na fotografii a chystáte ji k tisku, je důležité mít na paměti PPI (standard je 300 PPI). Vyšší PPI vám zajistí ostřejší a detailnější tisk. To je obzvláště důležité pro tisk fotografií, brožur a grafických prvků, kde kvalita hraje klíčovou roli. Na druhou stranu DPI se týká tiskárny a fyzického výstupu (to, kolik tiskových kapek (Dots) tiskárna vyprodukuje na palec (Per Inch), zatímco PPI se týká digitálního obrázku a jeho kvality.

Další základní pojmy

Řez písma

Font style

Specifická verze písma, která se liší tloušťkou, šířkou, stylem nebo jinými vlastnostmi.
textovy obrazec polygrafie

Zlom

Layout composition

Proces zlomu textu je klíčovou součástí stránkové montáže. Během zlomu se text rozkládá do sloupců a stránek, což je velmi důležité pro vytvoření čitelného a vizuálně atraktivního designu. Existují určitá pravidla, která je třeba dodržovat při zlomu, jako je volba písma, horizontální a vertikální parametry sazby a zachování stránkového rejstříku.

DTP

DeskTop Publishing

DeskTop Publishing, proces vytváření dokumentů pomocí speciálního softwaru a připravy pro tisk.
DTP nám umožňuje vytvářet brožury, letáky, noviny, časopisy a mnoho dalšího, přímo na našem počítači. DTP nám dává moc nad tím, jak text a obrázky vypadají na papíře nebo na obrazovce. V rámci DTP oddělení se klade důraz na úpravy dokumentů, obvykle v programu Adobe InDesign. Často se stává, že dokumenty poskytnuté klientem obsahují takzvaný “DTP balast.” Tento balast může zahrnovat nadbytečné mezery, pevné konce řádků, zkreslené písmo a další nedokonalosti, které na první pohled nejsou nijak zjevné. Výsledné dokumenty a publikace vytvořené pomocí DTP vynikají profesionálním vzhledem a vysokou kvalitou grafiky a typografie. Díky tomu jsou tyto materiály atraktivní a efektivní při komunikaci s cílovou skupinou.

X-výška

X-height

Výška malých písmen bez horních a dolních výstupků (např. ‘x’).
komplementarni barvy

Analogické barvy

Analogous colours

Barvy, které se nachází vedle sebe na barevném kruhu.
Analogické barvy mají tendenci vytvářet harmonické a přirozené vizuální dojmy, protože sdílí společné vlastnosti a tóny.
teorie barev - sekundarni barvy

Sekundární barvy

Secondary colours

Barvy vytvořené smícháním dvou primárních barev. V tradičním barevném modelu jsou to zelená, oranžová a fialová.
Sekundární barvy jsou zajímavým konceptem v barevném designu, který vzniká smícháním primárních barev. Jsou to barvy, které vznikají, když se dvě základní primární barvy spojí v určitých poměrech. Tyto barvy mají svůj vlastní charakter a osobnost a jsou široce využívány v umění, designu a komunikaci.

Indentace

Indent

Odsazení prvního řádku odstavce od levého okraje.

Vazby knih

Binding

Postup, jímž se z jednotlivých složek nebo listů vytváří pevný celek, knižní blok. Základní dělení knižních vazeb je na měkké a tuhé. Dále se měkké i tuhé vazby dělí podle způsobu spojení na lepené a šité.

Saturace

Saturation

Intenzita nebo čistota barvy. Vyšší saturace znamená, že barva je více výrazná a čistá. 

Rastr

Raster

Síť bodů používaných k reprodukci obrazu v tisku.
Když tiskárna pracuje, používá tuto sít bodů k reprodukci barev a detailů. Když slyšíte o rozlišení tisku (jako je 300 DPI, což jsme zmínili dříve), mluvíte ve skutečnosti o hustotě tohoto rastru. Vyšší rozlišení znamená více bodů na palec a obvykle vede k většímu množství detailů a lepší kvalitě tisku.
archova montaz ukazka

Montáž

Imposition

Polygrafická montáž je, zjednodušeně řečeno, rozložení stránek (nebo tiskovin) na tiskovém archu. Archová montáž se zaměřuje na celý tiskový arch, zatímco stránková montáž je spojena s vytvářením jednotlivých stránek tiskovin.

Monochromatické barvy

Monochromatic colours

Barevná škála vytvořená použitím jedné základní barvy a jejích odstínů, tónů a sytostí.
Monochromatické barvy jsou vytvořeny z jediné základní barvy a následně jsou stínovány nebo rozjasněny, aby vytvořily různé varianty této barvy. Jedna barva může mít mnoho tváří, a monochromatické barvy nám ukazují, jakým způsobem se dá tato jednoduchá paleta využít k vytvoření nádherných a působivých vizuálních efektů.