PPI - pixels per inch

PPI, neboli počet pixelů na palec (pixels per inch), je termín, který by měl zajímat všechny, kteří pracují s digitální grafikou.

Když mluvíme o PPI, hovoříme o hustotě pixelů. Pokud například pracujete na fotografii a chystáte ji k tisku, je důležité mít na paměti PPI (standard je 300 PPI). Vyšší PPI vám zajistí ostřejší a detailnější tisk. To je obzvláště důležité pro tisk fotografií, brožur a grafických prvků, kde kvalita hraje klíčovou roli. Na druhou stranu DPI se týká tiskárny a fyzického výstupu (to, kolik tiskových kapek (Dots) tiskárna vyprodukuje na palec (Per Inch), zatímco PPI se týká digitálního obrázku a jeho kvality.

Další základní pojmy

Serifa – Serifové písmo

Serif

Malé výstupky na koncích tahů písmen. Písma se serify působí formálněji.
archova montaz ukazka

Montáž

Imposition

Polygrafická montáž je, zjednodušeně řečeno, rozložení stránek (nebo tiskovin) na tiskovém archu. Archová montáž se zaměřuje na celý tiskový arch, zatímco stránková montáž je spojena s vytvářením jednotlivých stránek tiskovin.

Odstín

Shade

Varianta barvy, která byla změněna přidáním černé nebo bílé barvy.
komplementarni barvy

Komplementární barvy

Complementary colours

Jedná se o páry barev, které se nacházejí na opačných stranách barevného kruhu.
Tyto páry mají jedinečné vlastnosti, které mohou být využity pro vytváření zajímavých vizuálních efektů a kontrastů. Příkladem komplementárního páru jsou červená a zelená, modrá a oranžová, nebo žlutá a fialová. Když jsou tyto barvy použity vedle sebe, vytváří silný kontrast. Tato vlastnost komplementárních barev je využívána v designu a umění pro dosažení dramatických efektů a zvýraznění určitých prvků. Tyto barvy mají schopnost osvěžit a oživit vizuální dojem a dávají nám širokou paletu možností při práci s barvami.

Principy Gestalt

Gestalt principles

Principy, které nám pomáhají porozumět tomu, jak funguje vnímání uspořádáných vizuálních prvků. Gestalt je německé slovo, které lze přeložit jako “tvar” nebo “forma,” a tyto principy se týkají toho, jak náš mozek organizuje a interpretuje informace, které vidíme.


Gestalt principy řadíme jako:
Princip podobnosti (The Law of Similarity)
Princip blízkosti (The Law of Proximity)
Princip známosti nebo smysluplnosti (The Law of Familiarity/Meaningfulness)
Princip společného směru (The Law of Common Fate)
Princip symetrie (The Law of Symmetry)
Princip návaznosti (The Law of Continuity)
Princip uzavření (The Principle of Closure)
Princip popředí a pozadí (Figure/Ground principle)

Tracking

Tracking

Úprava rovnoměrného rozestupu mezi všemi písmeny ve slově nebo odstavci.

Vazby knih

Binding

Postup, jímž se z jednotlivých složek nebo listů vytváří pevný celek, knižní blok. Základní dělení knižních vazeb je na měkké a tuhé. Dále se měkké i tuhé vazby dělí podle způsobu spojení na lepené a šité.
teorie barev - sekundarni barvy

Primární barvy

Primary colours

Tři základní barvy, ze kterých lze vytvořit všechny ostatní barvy. V tradičním barevném modelu jsou to červená, žlutá a modrá.
Primární barvy jsou základními stavebními kameny barevného světa. Jsou to barvy, které nelze vytvořit smícháním jiných barev, ale jsou samy o sobě základními prvky, ze kterých všechny ostatní barvy vznikají.
ligatura typografie

Ligatura

Ligature

Speciální znak vytvořený spojením dvou nebo více písmen do jednoho glyphu.

Bezserifové písmo

Sans-serif

Písmo bez malých výstupků (serif) na koncích tahů písmen. Působí moderněji a čistěji

Řez písma

Font style

Specifická verze písma, která se liší tloušťkou, šířkou, stylem nebo jinými vlastnostmi.
teorie barev - sekundarni barvy

Sekundární barvy

Secondary colours

Barvy vytvořené smícháním dvou primárních barev. V tradičním barevném modelu jsou to zelená, oranžová a fialová.
Sekundární barvy jsou zajímavým konceptem v barevném designu, který vzniká smícháním primárních barev. Jsou to barvy, které vznikají, když se dvě základní primární barvy spojí v určitých poměrech. Tyto barvy mají svůj vlastní charakter a osobnost a jsou široce využívány v umění, designu a komunikaci.