5 způsobů, jak si přivydělat digitální tvorbou v roce 2024

V tomto článku se dozvíte 5 nejlepších tipů, jak si jako designér můžete přivydělat peníze. Klíčem úspěchu je kreativita, základní znalost angličtiny a hlavně trpělivost. Takže pokud hledáte způsoby, jak si finančně polepšit, čtěte dál!

V tomto článku se dozvíte 5 nejlepších tipů, jak si jako designér můžete přivydělat peníze. Klíčem úspěchu je kreativita, základní znalost angličtiny a hlavně trpělivost. Takže pokud hledáte způsoby, jak si finančně polepšit, čtěte dál!

Jako designér jistě víte, že hledání způsobů, jak si vydělat peníze, může být někdy dost obtížné. Existuje však řada možností, jak si finančně polepšit. V tomto článku, který je určen pro kreativce všeho druhu, se s vámi podělím o 5 nejlepších způsobů, jak na to.

Naučte se prodávat svůj digitální obsah po celém světě

Jako tvůrci digitálního designu můžete prodat vše, co jste kdy vytvořili. Od prodeje ilustrací, fotografií až po štětce do Procreate a mnoho dalšího.

Inforgrafika-6-veci-co-muzete-jako-designer-prodavat-3

Kde můžete své návrhy prodat?

K dispozici je celá řada různých platforem – neboli online tržišť, z nichž každá nabízí své vlastní jedinečné možnosti a výhody.

Mezi tři nejznámější platformy patří:

Creative Market

  • Nízké poplatky: získáte 70 % z každého prodeje, který uskutečníte! To je nejvyšší výplata ze všech online platforem.
  • Velké publikum: síť s více než 3 miliony členů.

Etsy

  • Žádné omezení – na rozdíl od jiných platforem pro digitální prodej jako je například Creative Market, Etsy nevyžaduje exkluzivitu vašich produktů.
  • Nízké poplatky za zpracování plateb – pouze 5 % z celkové ceny vašeho produktu.
  • Vlastní obchod – můžete si také snadno vytvořit vlastní obchod a přizpůsobit si ho svému designu, aby lépe zapadl s vaší značkou.

Envato Elements

  • Dobré podmínky: Envato Elements nabízí velmi dobré podmínky pro autory. Na výběr je ze 2 autorských účtů: exkluzivní – 55% provize za každý prodej, nebo nevýhradní – provize 12% – 37%

Další známé jsou:

  • Freepik
  • Fotobanky (AdobeStock, Shutterstock, Dreamstime…)

Nicméně je důležité vědět, že každá platforma má svoje schvalovací kolečko kvality, bez kterého se zkrátka neobejdete. Ale jakmile celému procesu přijdete na kloub, může to být pro vás velice výnosné.

Infografika, 7 výhod, proč prodávat digitální produkty na online platformách_

Zajímá vás, zda i vaše oblíbená platforma nabírá nové prodejce? Stačí, když budete hledat v patičce webu link na jejich speciální podstránku pro „Creators„.

Prozkoumávejte, objevujte a tvořte

Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že se skutečně vyplatí věnovat dostatek času na prozkoumání jednotlivých možností každé online platformy, než se ukotvíte u varianty, která pro vám bude plně vyhovovat.




Tip:

Veškerý příjem z těchto platforem je potřeba zdanit a že každá platforma si za prodej bere určitá procenta. Více se o tom rozepisuji na konci tohoto článku.

1. Milujete typografii? Začněte prodávat své vlastní fonty

prodej fontu na creative market

Skvělý přivýdělek pro všechny, které baví tvořit vlastní písmo a zajímají se o typografii. Díky novým technologiím a nástrojům můžete jednoduše navrhovat písma od nuly, nebo přenést vlastní rukopis do digitalizovaného písma.

Doporučuji například https://www.calligraphr.com/ který je velmi intuitivní a ve FREE verzi toho zvládnete vytvořit opravdu hodně. Každé písmo pak můžete prodávat prostřednictvím již zmiňovaných platforem jako je Creative Market nebo Etsy.

2. Prodávejte předpřipravené balíčky vizuálních identit

Vsadím se, že nad ničím takovým jste doposud nepřemýšleli, protože to jde úplně proti naší designerské filozofii. Také si možná říkáte, že jako správný designér něco takového nepotřebujete, když vše tvoříte na míru klientům. Ale pro někoho, kdo se věnuje tvorbě vizuálních identit, to může být skvělý zdroj na přivýdělek.

Jak fungují předpřipravené balíčky vizuálních identit?

  • Vyberete odvětví, ve kterém podnikatelé a malé firmy nejčastěji NEHLEDAJÍ na míru tvořené vizuální identity, a to z důvodu nízkého kapitálu. Může se jednat o začínající kosmetické a kadeřnické salony, charity, útulky, obchody s dětským oblečením… určitě už víte, co mám na mysli.
  • Jakmile máte vybráno, můžete začít s výtvorem fiktivní značky, tj. vymyslíte jméno, dodáte typografii, barvy a moodboard. Potom celý výtvor zabalíte do jednoho branding balíčku, nahrajete na svůj web k prodeji, propojíte s platební bránou (doporučuji Simple Shop) a následně nabídnete zákazníkům v dané oblasti. Připravte se i na promo napříč sociálními sítěmi, protože bez toho si vás zákazníci v dnešním moři konkurence sami nenajdou (doporučuji například FB skupiny daných odvětví).
  • Vy následně pouze šablonu upravíte na jméno firmy daného zákazníka a případně upravíte barvy dle jeho preferencí.
Zdroj: https://www.clubcreativeltd.com/shop

Samozřejmě nemusíte nabízet celou vizuální identitu, můžete to samé udělat pouze s logem nebo webovou šablonou. Balíčky vizuálních identit umožňují malým podnikům přístup k profesionálně vypadajícím návrhům, které si mohou přizpůsobit svým potřebám a zásadám značky. Na závěr ještě dodám, že tento způsob přivýdělku pro grafiky je v zahraničí naprosto běžná věc.




Tip:

Pokud jste někdy vytvořili návrh pro firmu, která si ho nakonec nevybrala, nebo vám prostě leží v šuplíku nějaké nepoužité návrhy, můžete i ty převést na branding balíčky a dodat jim druhý život.

3. Navrhujte šablony pro sociální sítě

Grafika na sociální sítě je pro designéry snadný a efektivní způsob, jak si přivydělat. Vesměs každá značka dnes potřebuje pomoc s propagací prostřednictvím sociálních médií a prodej šablon na sociální sítě je dnes trendy.

prodej sablon creative market online

Nejčastěji šablony pro sociální sítě využívají:

  1. Realitní agenti a makléři – často potřebují šablony pro prezentaci nemovitostí a marketingových kampaní na sociálních sítích.
  2. Výživoví poradci a fitness trenéři – šablony pro motivaci klientů a tvorbu receptů.
  3. Beauty a kosmetické salony – nabízení služeb, recenzí a propagaci novinek.
  4. Kouči – motivační citáty, recenze a infografiky.

Šablony můžete nabízet přímo zmíněným firmám, nebo opět můžete využít platformy zmíněné výše.

4. Sdílejte znalosti pomocí online kurzů

Online vzdělávání zažívá neuvěřitelný rozmach a stále více lidí vyhledává online řešení, pokud jde o učení se novým dovednostem. Pro ty, kteří mají zkušenosti a know-how v oblasti designu, proč tyto znalosti nevyužít k vytvoření a prodeji vlastních online kurzů nebo dokonce webinářů?

Platformy, jako je Teachable, mohou být v tomto případě neuvěřitelně užitečné, protože vám umožní vytvořit vlastní kurzy. Vytváření vlastních videokurzů je nejen skvělý způsob, jak sdílet znalosti a vydělávat peníze, ale také jak zvýšit svoji vlastní reputaci v oboru.

Zde jsou některé zahraniční platformy, kde můžete prodávat kurzy:

A z těch českých platforem:

Nakonec každá ze zde uvedených platforem poskytuje různé výhody v závislosti na individuálních potřebách; všechny však představují vynikající možnosti pro vytvoření vlastního videokurzu za účelem sdílení znalostí a zároveň generování určitého příjmu na oplátku!

5. Online konzultace

Online konzultace jsou skvělý způsob, jak využít své znalosti a zkušenosti, a pomoci ostatním designérům (a klientům) řešit problémy a vylepšovat jejich projekty. Tento jsem si nechala až na konec, protože je pro zkušenější designéry, kteří už za sebou mají několik odpracovaných zakázek a pár let praxe.




Tip:

Důležité je se zaměřit na svou specializaci a nabídnout své služby v oblasti, kde máte největší zkušenosti a schopnosti. Já například vidím obrovský potenciál v konzultacích pro DTP, v mé skupině Grafičky CZ/SK se to jen hemží otázkami na téma tisku a přípravy dokumentů.

Pokud se vám podaří budovat svou reputaci a vytvořit si základnu spokojených klientů, můžou se konzultace snadno stát vaší hlavní prací a zdrojem příjmů.

Infografika-Proc-zacit-prodavat-digitalni-obsah

PRO TIP: Jak danit příjmy z online platforem?

Ve většině případech je vám na účet z těchto platforem již vyplacena čistá částka, tj. daně vám strhne přímo daná platforma. Funguje to tím pádem poměrně jednoduše, protože před registrací buď do Creative Marketu, či Freepiku musíte dokládat spoustu dokumentů k ověření vaší identity.

V případě České republiky platí, že pokud přijímáte platby jako neplátce DPH od mezinárodních klientů, musíte tyto platby uvést ve vašem daňovém přiznání, souhrnném hlášení a také se registrovat jako identifikovaná osoba.

Více se o daních a příjmu ze zahraničí rozepisuji v článku Nejčastější bariéry pro práci se zahraničními klienty a jak se s nimi vypořádat

Identifikovana osoba pokud neplatce dph

Vím, že to zní extrémně složitě, ale každá platforma má velmi přehledně vysvětleno, jak zdanění u nich funguje a také vám dá instrukce na to, jak danit v ČR. A pokud si opravdu nevíte rady, obraťte se na podporu dané platformy. A nemusíte se bát, opravdu nebudete první ani poslední (přeci jen jsme umělci a přiznejme si, že u většině z nás finance a matematika nejsou úplně nejsilnější stránkou 😃). Nezapomeňte ale veškeré příjmy z těchto platforem konzultovat s vaší účetní či daňovým poradcem.

Závěr

Po přečtení těchto pěti tipů doufám, že jste získali nějaké nové nápady, jak si jako designéři přivydělat. Být digitálním designérem vám v dnešní době otevírá mnoho možností, jak tomu jít naproti. Jde jen o to si najít ten správný způsob a jít do toho s plnou důvěrou a nadšením. Můžete vytvořit své vlastní produkty a prodávat je na různých platformách, nabízet své know-how jako konzultant, nebo dokonce vytvořit svůj vlastní online kurz. Nezapomeňte využít všechny dostupné zdroje, jako jsou sociální sítě a online komunity, abyste mohli propagovat své produkty a služby.




Tip:

Nejde jen o peníze, ale také o naplnění svých snů a budování svého jména v této konkurenční oblasti. Držím vám palce!